ظریف: دولت چهاردهم کابینه وحدت ملی دارد، نه کابینه ائتلافی-راهبرد معاصر

ظریف: دولت چهاردهم کابینه وحدت ملی دارد، نه کابینه ائتلافی

رئیس شورای راهبری انتخاب اعضا کابینه دولت چهاردهم درباره نحوه برگزیدن اعضای دولت جدید را تشریح کرد.
تاریخ انتشار: ۲۲:۵۱ - ۲۷ تير ۱۴۰۳ - 2024 July 17
کد خبر: ۲۵۰۳۶۴

به گزارش راهبرد معاصر؛  محمدجواد ظریف رئیس شورای راهبری انتخاب اعضا کابینه دولت چهاردهم در گفت‌وگوی ویژه خبری سیما بیان کرد: خوشحالم که بعد از انقلاب یک روند جدید برای مشارکت مردم در شکل‌گیری هیات دولت ایجاد شده است. در سایر کشور‌ها معمولاً احزاب کار تشکیل دولت را انجام می‌دهند و در ایران معمولاً روند خیلی شفافی برای انتخاب اعضای دولت خود نداشت و ما سعی کردیم این روند را شفاف‌تر کنیم و البته بی‌نقص نخواهد بود.  

وی افزود: این تجربه جدید است و مقداری آزمون و خطا دارد و تلاش داریم از روش‌های علمی استفاده کنیم. البته انتخاب وزرا با رییس‌جمهور است و ما یک کار مشورتی را انجام می‌دهیم. این شورا پنج کارگروه دارد و کارهای دولت تقسیم شده است و این یک کار سلیقه‌ای بوده است و میتواند تغییر هم داشته باشد.  

رئیس شورای راهبری انتخاب اعضا کابینه دولت چهاردهم گفت: وزارت کشور، دفاع، اطلاعات، دادگستری، خارجه و سازمان انرژی اتمی تحت کارگروه دفاعی است که مسئولیت آن با بنده است. البته معاونت‌های رییس‌جمهور به غیر از معاونت زنان در دستورکار نیست؛ تمرکز ما بر وزرا و سازمان‌هاست.

  ظریف اظهار داشت: آقای طیب نیا در کمیته‌ی اقتصادی بر وزارت اقتصاد، بانک مرکزی، سازمان برنامه و بودجه و وزرات صمت نظارت می‌کند. 

وی خاطر نشان کرد: کارگروه فرهنگی با مسئولیت آقای صالحی امیری شامل وزارت آموزش و پرورش، آموزش عالی، ارشاد، میراث فرهنگی و ورزش فعال است. هم‌چنین کارگروه اجتماعی با ریاست آقای ربیعی شامل وزارت رفاه، بنیاد شهید، محیط زیست، معاونت زنان فعال است.

رئیس شورای راهبری انتخاب اعضا کابینه دولت چهاردهم عنوان کرد: کارگروه زیربنایی با ریاست آقای عبدالعلی زاده وزارت نفت، راه، ارتباطات و جهاد کشاورزی فعالیت می‌کند.

ظریف بیان کرد: در هر کمیته دو متخصص دانشگاهی، یک متخصص غیردانشگاهی، اقوام و نماینده دستگاه‌ها حضور دارند و انتخاب این اعضا هم بر اساس رییس کمیته است. تا امروز درباره عضویت در این کمیته‌ها مشغول گفت‌وگو هستیم و تلاش می‌کنیم که یک انتخاب را برای رییس‌جمهور فراهم کنیم تا ایشان انتخاب کنند.

وی ادامه داد: پاکدستی، داشتن نگرش ملی، اعتقاد به جمهوری اسلامی و استاد بالادستی و دیدگاه رییس‌جمهور از موارد انتخاب اعضای این شورا و کمیته‌ها خواهد بود.

رئیس شورای راهبری انتخاب اعضا کابینه دولت چهاردهم خاطر نشان کرد: در مجموع حدود 450 نفر معرفی خواهند شد. هم‌چنین برای جلوگیری از تعارض منافع، اگر کسی که عضو یک کمیته است، کاندید شد، این فرد کنار می‌رود و فرد دیگری جایگزین می‌شود. البته باید گفت که هیچ انتخابی صورت نگرفته و لیست‌هایی که منتشر می‌شود هم صحیح نیست.

ظریف درباره دریافت اسامی نامزدها از سوی این شورا اظهار داشت: از آقایان خاتمی، روحانی، جلیلی، قالیباف، حداد عادل که شخصیت‌های ملی هستند و هم‌چنین از تمامی احزاب، از حزب موتلفه تا جبهه اصلاحات خواستیم که نامزدهای خود را معرفی کنند. گروه‌های صنفی، اتاق‌های بازرگانی و سایر گروه‌های ملی و جامعه از کسانی بودند که خواستیم نامزدهای خود را بررسی کنند.

وی گفت: این روند شفاف است و تعارض منافعی به وجود نمی‌آید. ما گفته‌ایم که لابی‌گری نخواهیم داشت و همه‌چیز باید در کمیته‌ها به نتیجه برسد. البته کار این شورا دشوار خواهد بود و امیدواریم این الگو به نتیجه برسد.

رئیس شورای راهبری انتخاب اعضا کابینه دولت چهاردهم عنوان ابراز امیدواری کرد تا بتوانند نامزدهای کابینه را تا روز تحلیف معرفی کنند و گفت: البته تا دو هفته بعد از تحلیف فرصت هست. ما خود را بازوی مشورتی به رییس‌جمهور می‌دانیم و برای هر وزارتخانه حدود 5 نامزد را معرفی می‌کنیم و تصمیم به ایشان خواهد بود.

ظریف خاطر نشان کرد: بعد از معرفی نامزدها به مجلس، کار بررسی صلاحیت‌ها توسط نمایندگان صورت خواهد گرفت و ما طبق این فرمایش رهبر انقلاب که فرمودند الان دوره رقابت‌هاست، این کار را می‌کنیم و امیدواریم مجلس نیز این‌طور عمل کند.

رئیس شورای راهبری انتخاب اعضا کابینه دولت چهاردهم عنوان کرد: گروه‌های سیاسی، صنفی و برخی شخصیت‌ها ما را درباره ملاک‌ها و مصادیق به ما کمک کرده‌اند.

ظریف اضافه کرد: البته تعیین کردیم که هیچ پیشنهادی نباید قبل از بررسی، از بین برود.

وی گفت: کابینه‌ی دولت چهاردهم، کابینه وحدت ملی خواهد بود ولی کابینه‌ی ائتلافی نخواهد بود. اعضای کابینه باید به دیدگاه و گفتمان رییس‌جمهور معتقد باشند. سعی می‌کنیم که 60 درصد اعضای دولت، سابقه وزارت نداشته باشند؛ می‌خواهیم وزرای سابق به‌عنوان مشاور در وزارتخانه‌های مربوطه فعالیت کنند.

رئیس شورای راهبری انتخاب اعضا کابینه دولت چهاردهم درباره سهم جبهه اصلاحات در این شورا اظهار داشت: آقای دکتر پزشکیان نامزد جبهه اصلاحات بوده‌اند؛ ما یک سهم برای جبهه اصلاحات در هر کمیته گذاشتیم. من شهادت می‌دهم که آقای خاتمی هیچ فشاری برای انتخاب کابینه نداشتند و البته راهنمایی داشتند ولی فشاری نداشتند./تسنیم

مطالب مرتبط
ارسال نظر
تحلیل های برگزیده